2014. július 9., szerda

Színgyűjtés

Kapcsolódó kiállítás:
Hibriditás a Kárpátok között. Az Irokéz Gyűjtemény és a rendszerváltás
2011. szeptember 10-től november 20-ig.
Kurátor: Hornyik Sándor
A kiállításról a MODEM honlapján
A kiállításról a Magyar Narancs honlapján

Kövesi Eszter fotója

Az Irokéz Gyűjteményt bemutató kiállítás múzeumpedagógiai szempontból az egyik legsikeresebb és leginspirálóbb kiállítás volt. A műfaji és technikai változatosságon túl a művekben rejlő humor és kreativitás, az ismeretelméleti fogalmak köré felépített kurátori koncepció, valamint a művekben rejlő rétegek révén szinte kifogyhatatlannak tűntek az ötleteink. A kiállítás és a művek így változatosan interpretálhatóak voltak minden korosztály számára. 
Az óvodások számára a humor és a gazdag műfaji kínálat látszott elsősorban közvetíthetőnek, illetve a kiállítás címében (valamint a művekben, a műfajokban, a kiállításrendezésben is) megjelenő hibriditás és a rétegződés fogalma.
A tárlat festészeti anyagának két kulcspontja számomra Braun András: Glaucoma (2001) és Gerber Pál: Mindenki olyan világban él, amilyet megérdemel (1992) című festménye volt. Braun műve "fürdik" a színekben, míg Gerber festménye saját műfajának egyik alapvető elemét hagyja ki a festményből. Az alkotások kapcsán a médiumról magáról is kell beszélni, hiszen különböző módokon, de mindkét kép saját festmény mivoltát kérdőjelezi meg. Míg Gerber a színt hagyja ki a festményből, addig Braun éppen a vakságot, azaz a látás hiányát festi meg. Rávezető kérdések segítségével az alkotások különböző rétegeit fejthetjük fel a gyermekekkel közösen. Braun festménye technikai értelemben is rétegelt szerkezetű: ragasztások, kihagyások segítségével több rétegben viszi fel a színeket a vászonra.
Braun András: Glaukoma (2001) olaj, vászon
Gerber Pál:
Mindenki olyan világban él, amilyet megérdemel
(1992) olaj, vászon
A színgyűjtő foglalkozás tulajdonképpen egy interaktív tárlatvezetés volt kisgyermekek számára. Vízfestékkel és papírral felszerelkezve kiscsoportokban jártuk végig a kiállítást a két kulcsmű között, és az általam megjelölt képekről gyűjtöttük ki a színeket. Az egyes képeknél eltöltött időben a művekről beszéltünk. Braun András Glaukoma című műve egyrészt nagyon termékeny színgyűjtő hely, másrészt alkalmat ad arra, hogy a kicsikkel a látás fiziológiájáról, és a metaforikus értelemben vett látásról beszélgessünk. A beszélgetést a látással, vaksággal kapcsolatos szólások és közmondások is segíthetik. A színgyűjtés során a gyermekek mozgásigénye és újdonság-igénye is kielégül. Minden egyes helyszín után izgalommal várják a következő állomást, ahol újabb, eddig soha ki nem kevert színeket rögzíthetnek a papírra.
A kiállítás nemcsak a falakon és a térben elhelyezkedő művek összessége, hanem a képek és a tér összjátéka, kapcsolata, ahol mindezeket együtt kell felfedezni a látogatónak. A tér megismeréséhez és birtokba vételéhez nélkülözhetetlen a mozgás. A térben való tájékozódás saját testképünk kialakulásához is elengedhetetlen, hiszen a térbeli helyzetünk meghatározásához azt a helyet kell használnunk, ahol tulajdonképpen nem mi vagyunk, azaz negatív teret, amelyet testünkkel (és persze egész személyiségünkkel) kihasítunk a nagy egészből. Ily módon e különleges helyen, a kiállítótérben való tájékozódás is fejleszti az önreflexiós képességünket. A térben mozgásos múzeumpedagógia órák során a gyermekek nemcsak az általam kiemelt műveket figyelik meg, nemcsak a teret veszik birtokba, hanem az információk szelektálását és rendszerezésének módját is tanulják.


Nagy Gábor fotója
Nagy Gábor fotója


A gyűjtés befejeztével mindenki elkészíthette a saját festményét. A foglalkozás során véletlenül kikevert színeket újra, immár tudatosan kikeverve az adott kombináció a gyermekekben rögzült. A gyereke alkotásain a kiállításon látottak és az őket aktuálisan foglalkoztató témák keveredtek. 

Nagy Gábor fotója

Braun András festményéhez kapcsolódóan egy kisiskolás csoporttal kipróbáltuk a réteges festés technikáját:

 

A Glaucoma fehér közepére mint hiányra jól rímelt a vele majdnem éppen szemben lévő mű, Nemes Csaba: A hiány helye (2007) című festménye:
Nemes Csaba: A hiány helye (2007) olaj, vászon

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése